ZAJĘCIA PROFILAKTYCZNE
NIE MUSZĄ BYĆ NUDNE

„Super bohaterowie dbają o zdrowie - E-papierosy, papierosy, snusy, white snus-y , energetyki ”
Zajęcia warsztatowe mają na celu przekazanie uczestnikom najistotniejszych i najważniejszych informacji o najbardziej popularnych i legalnych substancjach psychoaktywnych oraz ich wpływie na mózg, organizm i zachowanie osoby używającej.
Zagadnienia, zakres tematyczny:
Moduł I : Wprowadzenie.
• Czym jest nasze ciało i jak powinniśmy o nie dbać?
• Substancje szkodliwe dla naszego zdrowia. Co jest narkotykiem a co nie?
• Jak działają substancje psychoaktywne. Na czym polega uzależnienie i po czym je poznać?
Moduł II : E-papierosy, papierosy, woreczki nikotynowe (snus-y), energetyki.
• Powody sięgania młodych ludzi po papierosy, e-papierosy, energetyki, snus-y i white snus-y
• Przegląd oraz analiza substancji zawartych w papierosach, e-papierosach oraz snus-ie.
• Dlaczego snusy i white snusy są szkodliwe i niebezpieczne?
• Czy warto rzucić palenie?
• Wpływ papierosów, e-papierosów na zdrowie człowieka, wygląd zewnętrzny, zachowanie i aspekty finansowe.
• Wpływ palenia na zdrowie innych ludzi, którzy przebywają z palaczem w jednym pomieszczeniu (dzieci, kobiety w ciąży, osoby starsze itp.)
• Zdrowe pobudzające napoje jako alternatywa dla napojów i saszetek energetycznych.
Moduł III : To nie mój problem
• Czym jest naśladownictwo i jak może wpłynąć na nasze decyzje dotyczące naszego zdrowia
• Na co zwrócić uwagę gdy ktoś pali.
• Jak być sobą gdy inni są uzależnieniu od niktyny?
• Zdrowe sposoby radzenia sobie z zakłopotaniem, wstydem, stresem
Moduł : IV Odmawiam kiedy chcę.
• Techniki skutecznego odmawiania
• Jak mówić nie.
Typ programu : autorski
Czas trwania jednego modułu : 45 minut
Uczestnicy : Uczniowie (klasy 4-6 i 7-8 max.25 os.)

„Super bohaterowie dbają o zdrowie - Alkohol i narkotyki”
Zajęcia warsztatowe mają na celu przekazanie uczestnikom najistotniejszych i najważniejszych informacji o alkoholu oraz ich wpływie na mózg, organizm i zachowanie osoby używającej. Głównym założeniem warsztatu jest wdrożenie wśród uczestników sprawdzonych i działających strategii odmawiania oraz korekta błędnych i szkodliwych nawyków związanych ze zdrowiem.
Zagadnienia, zakres tematyczny:
Moduł I : Wprowadzenie
• Czym jest nasze ciało i jak powinniśmy o nie dbać?
• Substancje szkodliwe dla naszego zdrowia. Co jest narkotykiem a co nie?
• Jak działają substancje psychoaktywne. Na czym polega uzależnienie i po czym je poznać?
• Skąd dowiadujemy się o środkach uzależniających.
Moduł II : Alkohol i narkotyki
• Dlaczego dorośli ludzie piją alkohol a osobą młodym nie wolno tego robić?
• Jak działa alkohol i jak niszczy nasz układ nerwowy
• Wpływ etanolu i narkotyków na nasze zdrowie w perspektywie krótko i długo-terminowej
• Wpływ alkoholu i narkotyków na kontakty między ludzkie oraz na jakość życia
• Dlaczego postanowienia osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków tak słabo działają?
• Co się dzieje gdy jest się na głodzie alkoholowym i narkotykowym.
Moduł : III : Rozwiązywanie problemów
• Czym jest naśladownictwo i jak może wpłynąć na nasze decyzje dotyczące naszego zdrowia
• Jak być sobą gdy inni spożywają. Stawiam granice i wiem co dla mnie jest dobre
• Zdrowe sposoby wpływania na swój nastrój w trudnych sytuacjach
• Jak odmawiać. Techniki skutecznego odmawiania
Moduł : IV : Podsumowanie
• Symulacja stanu upojenia z wykorzystaniem alkogogli i narkogogli . Symulacja odbywa się podczas grywalizacji / testu z omawianej wiedzy „kto pierwszy ten lepszy”
Typ programu : autorski
Czas trwania jednego modułu : 45 minut
Uczestnicy : Uczniowie (klasy 4-6 i 7-8 max.25 os.)

„Super bohaterowie dbają o zdrowie - Jak radzić sobie z trudnymi emocjami i lękiem”
Poziom merytoryczny warsztatów oparty jest na założeniach profilaktyki uniwersalnej, ukierunkowanej dla wszystkich uczniów klas starszych Szkoły Podstawowej bez względu na stopień zagrożenia zrachowaniami ryzykownymi i problemowymi. Zawartość merytoryczna warsztatów skupia się na realizacji mechanizmu rozwijającego umiejętności psychospołeczne uczniów do rozpoznawania stanów emocjonalnych swoich i otoczenia, efektywnego zarządzania nimi, wyrobienia odporności na skutki ambiwalentnych doznań i stresu — które to czynniki sprzyjają nasilają ryzyko wystąpienia zachowań ryzykownych i problemowychływie na mózg, organizm i zachowanie osoby używającej.
Zagadnienia, zakres tematyczny:
Moduł I : Wprowadzenie
• Po co nam inteligencja emocjonalna
• Powody dla których warto praktykować inteligencję emocjonalną
• klasyfikacja stanów afektywnych , ich trwałość i czynniki warunkujące ich jakość
Moduł II : Podstawowe funkcje emocji
• Czym są emocje i kiedy nam towarzyszą
• Co mówią emocje i o czym nas informują
• Wyrażając emocje wpływamy na innych ludzi
• Jak odczytywać emocje innych osób i komunikatów
Moduł III : Jak żyć z emocjami?
• Jak zarządzać emocjami
• Jak radzić sobie z lekiem, smutkiem, wstydem i poczuciem winy
• Mity dotyczące emocji
• Metody radzenia sobie z emocjami
Moduł IV : Podsumowanie
• Inteligencja emocjonalna w praktyce
Cele szczegółowe:
• ugruntowanie wiedzy uczniów o czynnikach wywołujących emocje, rodzajach stanów emocjonalnych, rozpoznawaniu różnic pomiędzy emocjami, uczuciami, pragnieniami i działaniami.
• rozbudzenie aktywności uczniów w rozpoznawaniu i kwalifikacji emocji
• uczestnik rozumie i wyrażania swoje potrzeby oraz rozumie informacje płynących z emocji
• wyposażenie uczestników w narzędzia i technik redukcji stresu i rozładowywania niepotrzebnych napięć
• Wdrożenie i zainicjowanie elementów strategii, pozwalającej zrozumieć powstawanie sytuacji stresowych i aktywnie umniejszać ich wpływ na powodzenie realizacji osobistych zamierzeń
Typ programu : autorski
Czas trwania jednego modułu : 45 minut
Uczestnicy : Uczniowie (klasy 4-6 i 7-8 max.25 os.)

„Super bohaterowie dbają o zdrowie - Wiem co jem”
Warsztaty profilaktyczne o tematyce prozdrowotnej, kierowane są nie tylko do najmłodszych jak również dla klas starszych. Młodzi ludzie nie zdaja sobie sprawy jak ważne są ich nawyki żywieniowe, dlatego my dorośli musimy uświadomić młode pokolenie ile mogą zyskać i jak ważna jest świadomość tego co jemy.
Zagadnienia, zakres tematyczny:
Zagadnienia, zakres tematyczny :
Moduł I : Wprowadzenie
• Nawyki żywieniowe, a świadomość racjonalnego żywienia
• Przypomnienie czym jest talerz zdrowia i piramida żywienia
• Czym jest dieta i jak zmienia się w trakcie życia
Moduł II : Nasze ciało
• Czym jest nasze ciało i jak powinniśmy o nie dbać?
• Jak sport wpływa na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne
• Jak wykonać pomiar składu ciała
• Czym jest wypoczynek oraz odpowiednia ilość snu
• Problem otyłości, anoreksja, bulimia, kompulsywne objadanie się
Moduł : III :Dieta jako podstawa długowieczności
• Czym jest naśladownictwo i jak może wpłynąć na nasze decyzje dotyczące naszego zdrowia
• Dlaczego warzywa i owoce są najcenniejsze w zdrowym odżywianiu
• Tabela odżywcza i skład pożywienia
• Substancje szkodliwe dla naszego zdrowia w tym substancje psychoaktywne
• Konsekwencje zdrowotne zaniedbań odżywiania
Moduł : IV : Podsumowanie
• Krótki quiz z wykorzystaniem interaktywnych przycisków do familiady , gry kto pierwszy , jaka to melodia ?
Cele szczegółowe:
• wymienić podstawowe zasady codziennej higieny
• podać zasady racjonalnego odżywiania
• wyjaśnić rolę zdrowej żywności w profilaktyce chorób
• wyjaśnić rolę czynnego wypoczynku w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu zaproponować sposoby aktywnego spędzania wolnego czasu
Typ programu : autorski
Czas trwania jednego modułu : 45 minut
Uczestnicy : Uczniowie (klasy 1-3, 4-6 i 7-8 max.25 os.)

"Cyberprzemoc i hejt"
Proponowane programy edukacyjno – profilaktyczne (warsztaty) mają na celu wdrożyć odbiorcę w podstawowe pojęcia oraz w problematykę omawianego zagadnienia, a przede wszystkim stanowią wstęp lub uzupełnienie, jak również ugruntowanie dotychczas nabytej wiedzy w procesie edukacji szkolnej i pozaszkolnej..
Zagadnienia, zakres tematyczny:
Moduł I : Wprowadzenie
• Cyberprzemoc a „tradycyjna” przemoc rówieśnicza
• Czym jest cyberprzemoc
Moduł II : Najczęstsze formy cyberprzemocy
• Czym jest nękanie, stalking, wyzywanie, szantażowanie,
• Rozsyłanie kompromitujących treści (zdjęć, filmów, plotek),
• Podszywanie się pod innych w sieci,
• Włamania na konta,
• Wykluczanie z internetowych społeczności
Moduł : III : Jak uniknąć cyberprzemocy
• Jakie materiały publikować i jak ustawić prywatność w różnych serwisach
• Jak się zachować i reagować właściwie gdy ktoś stosuje cyberprzemoc wobec mnie
• Omówienie konsekwencji cyberprzemocy, hejtu dla ofiar oraz sprawców
• Jak rejestrować dowody cyberprzemocy
Moduł : IV : Podsumowanie
• Krótkie podsumowanie najważniejszych wiadomości.
Cele szczegółowe:
• podniesienie świadomości na temat zagrożeń płynących z nowych mediów
• przeciwdziałanie zjawisku cyberprzemocy, hejt
• kształtowanie prawidłowego i bezpiecznego funkcjonowania w cyfrowym środowisku i tzw. nowych mediów,
• Wyposażenie uczestników w wiedzę potrzebną do skutecznej ochrony swojego wizerunku w sieci
• Zbudowanie wśród uczestników poczucia odpowiedzialności za treści umieszczane w świecie cyfrowym
Typ programu : autorski
Czas trwania jednego modułu : 45 minut
Uczestnicy : Uczniowie (klasy 4-6 i 7-8 max.25 os.)

"Przemoc rówieśnicza"
Niniejszy program zajęć warsztatowych porusza zagadnienia związane z szeroko rozumianą przemocą, koncentrując się głównie wokół problemu przemocy rówieśniczej. Program kierowany jest do uczniów szkół podstawowych powyżej IV klasy (młodzież z grupy podwyższonego ryzyka bycia ofiarą i sprawcą przemocy –doświadczanie różnych form przemocy, rówieśniczym oraz traktowanie przemocy jako podstawowej techniki regulującej kontakty z otoczeniem) Zaproponowany schemat warsztatów jest formą zajęć psycho-edukacyjnych z wykorzystaniem aktywnych technik uczenia się.
Zagadnienia, zakres tematyczny:
Moduł I : Wprowadzenie
• Jak odróżnić agresję od przemocy
• Czym jest przemoc – jej definicja
• Każdy należy do jakiejś grupy (SI)
Moduł II : Formy przemocy
• Przemoc fizyczna to ta którą widać
• Przemoc słowna zostawia trwały ślad
• Przemoc ekonomiczna to brak równowagi
• Przemoc relacyjna czyli jak nie wykluczać i dbać o kolegów i koleżanki
• Przemoc i alkohol.
Moduł III : Emocje
• Czym są emocje i co nam chcą powiedzieć
• Jak radzić sobie ze złością, gniewem i zazdrością(Ns)
• Co zrobić kiedy najesz się wstydu
• Jak radzić sobie z lekiem czyli czym są przyjemne rozpraszacze
Moduł : IV : Podsumowanie
• Krótkie podsumowanie najważniejszych wiadomości z użyciem przycisków interaktywnych
Cele szczegółowe:
• Uświadomienie sobie przez uczestników roli różnych grup społecznych , do których należą i wpływ tych grup na nich
• Zapoznanie młodych ludzi z wiedzą na temat mechanizmów przemocy
• Rozwijanie umiejętności identyfikowania i kategoryzowania różnych form przemocy
• Kształtowanie postaw empatycznych wobec siebie i innych
• Przyjrzenie się emocjom gniewu, złości, agresji, wstydu, zazdrości i radzenie sobie z nimi
• Kształtowanie odpowiednich postaw młodzieży wobec zjawiska przemocy, zorientowanych przede wszystkim na przeciwdziałanie stosowania przemocy w relacjach między ludzkich.
Typ programu : autorski
Czas trwania jednego modułu : 45 minut
Uczestnicy : Uczniowie (klasy 4-6 i 7-8 max.25 os.)

„Budowanie relacji w zespole klasowym”
Zajęcia mają na celu wzmocnienie i pogłębienie relacji między uczniami oraz wzajemnego poznawania się. Konkretne ćwiczenia będą służyć szukaniu wspólnych zainteresowań, mocnych stron, umiejętności, podobieństw, które mogą łączyć i jednoczyć zespół. To również czas uczenia się, w jaki sposób się komunikować.
Zagadnienia, zakres tematyczny:
Moduł I : Wprowadzenie
• Czym jest Elevator pich i dlaczego warto przedstawiać się w taki sposób
• Jestem jaki jestem
Moduł II : Podział kompetencji
• Czym są kompetencje
• Jakie są rodzaje kompetencji
• Czy liderzy są potrzebni i kto może nim zostać
Moduł III : Komunikacja interpersonalna oraz grupowa
• Komunikacja werbalna i niewerbalna
• Praca indywidualna.
• Współpraca, podział obowiązków i działania zespołowe
• Jak mówić o swoich potrzebach i uczuciach
• Kim chce zostać w przyszłości
• Nie każdy posiada identyczny zestaw kompetencji
• Dążenie do własnego rozwoju
Moduł : IV : Podsumowanie
• W 80 dni dookoła świata.
Cele szczegółowe:
• Nauka współpracy, podejmowania wspólnych decyzji i ich realizacja
• Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych
• Zdobycie pozytywnych doświadczeń we współpracy z innymi uczniami
• Budowanie poczucia sprawczości i ważności wśród uczniów
• Uczenie i wzmacnianie w uczniach umiejętności słuchania
• Poznawanie siebie – swoich mocnych stron, zainteresowań.
Typ programu : autorski
Czas trwania jednego modułu : 45 minut
Uczestnicy : Uczniowie (klasy 4-6 max.25 os.)

„Savoir-vivre czyli dobre maniery”
Warsztaty profilaktyczne o tematyce prozdrowotnej, kierowane są nie tylko do najmłodszych jak również dla klas starszych. Młodzi ludzie nie zdaja sobie sprawy jak ważne są ich nawyki żywieniowe, dlatego my dorośli musimy uświadomić młode pokolenie ile mogą zyskać i jak ważna jest świadomość tego co jemy.
Zagadnienia, zakres tematyczny:
Moduł I : Wprowadzenie w świat dobry manier.
• Z szacunkiem dla każdego” – czym jest etykieta i dobre obyczaje,
• Czym jest komplement i podstawowe zwroty grzecznościowe
• Dlaczego warto być miłym i uprzejmym
• Jak się przedstawić i pożegnać aby być zapamiętanym
Moduł II : Etykieta
• Dobre maniery w domu
• Dobre maniery poza domem
• Dobre maniery w autobusie, pociągu, tramwaju
Moduł : III : Magiczne sztućce czyli zasady zachowania przy stole
• Odpowiednie ułożenie sztućców na stole
• Odpowiednie słownictwo używane podczas spożywania posiłku („proszę, „dziękuję”, „przepraszam”)
• Uroczysty obiad – zastosowanie zasad savoir vivre w praktyce
W zakresie postaw uczestnik :
• ma świadomość odpowiedzialności za stan swojego zdrowia, racjonalne odżywianie, wypoczynek oraz odpowiednią ilość snu
• zachowuje się asertywnie w trudnych sytuacjach, nie ulega wpływowi reklamy oraz odmawia stosowania używek, propaguje zdrowy styl życia
Typ programu : autorski
Czas trwania jednego modułu : 45 minut
Uczestnicy : Uczniowie (klasy 1-4 max.25 os.)